top of page

It's gonna be a Blue, Blue Monday

Lazy Monday

 

Toen ik vanmorgen wakker werd en Facebook opende zag ik een post voorbij komen met daarin “vandaag is het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar”. Er gingen gelijk een paar gedachtes door mijn nog half slapende hoofd, zo ook “nou, wat een gezellig begin van de dag”.

Ik was toch wel erg benieuwd waar deze uitspraak vandaan kwam. Waar is dit op gebaseerd, dat precies vandaag de meest deprimerende dag van het jaar is? Ik ging op onderzoek uit en kwam er al snel achter dat Blue Monday in 2005 in het leven is geroepen door Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht een formule waaruit volgens hem bleek dat de maandag uit de laatste volle week van januari de treurigste dag van het jaar is. Het heeft volgens hem te maken met de mislukking van (ja, daar heb je ze weer) ‘de goede voornemens’ en het feit dat de volgende vakantie nog zo ver weg lijkt.

Ik zal jullie verder niet vermoeien met de formule, want om eerlijk te zijn vind ik het er maar ingewikkeld uitzien, maar het weer, salaris, motivatie en een aantal andere punten spelen mee. Wat ik vooral interessant vond was de manier waarop verschillende websites omgaan met Blue Monday. Zo geeft Tweakers je handige tips om deze dag door te komen en deelt BBC Music zes liedjes die je gegarandeerd aan het huilen krijgen. De Volkskrant noemde het “verdomd handige onzin” en vroeg daarmee aandacht voor depressie.

Of je er nou met humor mee omgaat of een beetje positiviteit aan Blue Monday brengt, ROOD. heeft het in ieder geval overleeft. En gelukkig kunnen we ook uitkijken naar de gelukkigste dag van het jaar, daar heeft Chris Arnall namelijk ook een formule voor (die ik helaas nog niet gekraakt heb). Nog wel handig om te weten… Arnall heeft ook een formule over hoe leuk een weekendje weg is. Volgens hem is dit namelijk wanneer je niet gaat (tsja, de logica mist). Of we die formules dus moeten geloven… Ik sluit me in ieder geval bij de Volkskrant aan en vind het verdomd handige onzin.


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page